TOPLUMSAL GÖRGÜ KURALLARI

Adabı Muaşeret


Adabı Muaşeret


Hayat, zaman denizinin içinden hızla akıp giden bir yolculuk gibi... Lakin akıp giden bu zaman denizinin de kendi içinde bazı kural ve kaideler mevcut. Eğer bir gün o yolculukta uyulması gereken kural ve kaideleri şaşırırsak; işte o zaman durumumuz vahim bir hale dönüşür. Ya bir gün karaya vururuz ya da bir gün denizin ortasında battığımızı izleriz. Evet, konuya bir benzetme ile başlamak istedim. Çünkü bu konuyu gerçek manada anlaşılır ve etkili bir hale getirmek istiyorum. Hayatın, zamanın kural ve kaideleri bizlerin bu yaşam mücadelesinde ulaşacağımız kaliteyi belirliyor. İşte toplum içindeki bu kural ve kaideler bütüne “Görgü Kuralları  (Adabı Muaşeret)” diyoruz.

Neden Görgü Kuralları


Toplum içindeki olumsuz ve öngörülemeyecek durumlar için bir rehber niteliği taşır.

Toplum içindeki tutum ve davranışlarımıza bir düzen getirir.

Toplum içindeki statümüzün yerini belirler.

İnsanları daha kolay anlayabilmemize ve insanlarla daha iyi anlaşabilmemize fırsat verir.

Hedeflerimize ve ideallerimize ulaşmamıza büyük bir olanak sağlar.

Görgü Kuralları Eğitimi


Görgü kuralları eğitimi öncelikle ailede başlar.

Ebeveynlerin doğumdan okul öncesi döneme kadar olan sürede yoğun bir titizlik ile çalışmasını gerekli kılıyor.

Ebeveynlerin birbirlerine olan tutum ve davranışları bu eğitim sürecinde büyük bir önem arz eder.

Okul öncesi eğitim ile birlikte sorumluluğun bir kısmı öğretmenlerimize geçiyor.

Öğretmenlerimizin elinde görgü kuralları eğitimi yeni bir boyuta taşınmış olur. Tabiri caizse bu aşamada ağaç şekil almaya başlar.

Görgü kuralları eğitimi okul dönemimde öğretmen ve ebeveynlerin desteği ile ne kadar güzel ve bilinçli bir şekilde verilirse sonraki aşamalarda daha kolay ve yönetilebilir bir hal alır.

Toplumumuzda güzel bir söz vardır. “ Bir insan yedisinde ne ise; yetmişinde de o’dur” Buradan benim çıkarttığım sonuç: Görgü kuralları eğitimini küçükken ne kadar verildi ise büyüğünce alınan sonuçta o oluyor.

Toplumsal Görgü Kurallarına Daha Çok Dikkat Etmesi Gerekenler

   
  • Yukarıda da belirttiğim gibi öncelikle ebeveynler.
  • Eğitimin ikinci aşamasını gösteren öğretmenlerimiz.
  • Kamu hizmetinde çalışan kamu görevlileri.
  • Belirli bir eğitim eşiğini aşmış insanlar.
  • Toplumlara belirli bir hizmet sunmak hedef ve gayesinde olan gruplar.

Neden böyle bir sıralama yaptığıma gelince; toplum içinde ilk göze çarpan sınıflar bizleriz. Küçükler bizlerden görmüş olduğu tutum ve davranışları çok çabuk algılayıp uygulamakta. O yüzden bizlerin bu konuda daha hassas olması gerektiği kanaatindeyim. Sergileyeceğimiz tutum ve davranışları tabiri caizse yüz kez düşünüp bir kez yapmalıyız.

Görgü Kuralları


Evde, işte okulda v.s herhangi bir ortamda nasıl davranılacağı veya uzun uzadıya görgü kurallarını anlatacak değilim. Ama olmazsa olmaz dediğim ve hayatın birçok yerinde işime yarayacak üç altın kuralı sizlerle paylaşmak istiyorum.

  • Karşınızdaki insanın yaşı, cinsiyeti, milliyeti v.s ne olursa olsun öncelikle hoşgörülü olmayı bilin. Hoşgörü size her zaman artı bir değer katar. 
  • Karşınızdaki insan kim olursa olsun öncelikle dinlemeyi bilin. Dinlerseniz anlarsınız. Anlarsanız çözebilirsiniz.
  • Edebinizden ve hayata karşı olan duruşunuzdan asla taviz vermeyin. Verdiğiniz her bir tavizin siz ve çevreniz için yeni bir hasara yol açacağını asla unutmayın.

Güzel bir toplum yaşanılabilir bir gelecek için…


Doktor Hayat / Toplumsal Görgü Kuralları
Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

14 yorum :

  1. Kurallar hayatımıza bir engel olarak görünsede,kişiye uyulması gerekli dendiğinde zıttını yapma hissi versede aslında yaşanabilir bir toplum için önemli olduğunu düşünüyorum.Biliyoruz ki toplumun temeli insan,insanı yetiştirmekse çok zor.Hepimiz topraktan yaratıldık diyoruz mayamız bir ama iş onla bitmiyor lezzetli bir ekmek için hamurunun kıvamı tadı tuzu pisme derecesi odun ateşimi vs. Cok önemli..işte insan yetiştirmekte böle ona sevgiyi aşılamak güzel olanı vermek bize düşüyor..Yazılacak çok şey var fakat sözlerimi Yaratılanı Sev Yaratandan Ötürü kıssasıyla bitiriyorum..Düşüncelerinize sağlık DOKTOR HAYAT.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlknur Demir Hanımefendi öncelikle değerli düşünce ve katkılarınızdan dolayı şükranlarımı sunuyorum. Gerçekten konuyu çok güzel özetlemişsiniz. Kaleminize sağlık.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  2. Yine aydınlatıcı,yine su götürmeyen; gerçekten olması gerekenlerle ilgili bir yazıyla karşımızdasın Doktor Hayat kardeşim..Gelenek ve göreneklerimiz ve görgü kurallarımız,uygulamada etkisi olması gereken şartlar.Yazın, senin yazdıklarından güzel yorumlanamaz.Düşünceni ve toplum için çabalarını takdirle karşılıyor,sevgi ve saygılarımla güzel bir akşam diliyorum.Ece ablan:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ece Evren Hanımefendi öncelikle teşekkür ediyorum. Kıymetli yorumlarınızı sayfamdan eksik bırakmıyorsunuz. Toplum içinde yaşadığım ve paylaştığım olayları sizlerle paylaşmak benim içinde ayrı bir gurur kaynağı.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  3. DOKTOR HAYAT KARDEŞİM YUKARIDAKİ YORUMLARDAKİ ÖVGÜLER SİZE YETER; DOLAYISIYLA BEN EMEĞİNİZE VE YÜREĞİNİZE SAĞLIK DEYİP YAZINIZA UFACIK EKLEMELERDE BULUNMAK İSTİYORUM..!?
    BİR TOPLUMU DEĞİŞTİRMEK İSTİYORSANIZ ANANESİNDEN BAŞLAYIN DER MONTEİGNE; AĞAÇ YAŞKEN EĞİLİR DER ATA SÖZÜMÜZ..! ÇOCUK DUYDUĞUNU DEĞİL GÖRDÜĞÜNÜ YAPAR DER PEDAGOJİK VERİLER..! BURAYA KADAR HERKESİN BİLDİĞİ ŞEYLER..!?
    BEN DAHA DA DERİNE İNİP KELİMESİ ÜZERİNDE DURACAĞIM..!?
    İNSAN ARAPÇA KÖKENLİ BİR İSİM İNSANİU KÖKÜNDEN GELİYOR..!? ANLAMI İSE; TOPLULUK HALİNDE YAŞAYABİLEN YANİ TEK BAŞINA YAŞAYAMAYAN CANLI DEMEK..!?
    ÇOK GENİŞ BİR KONU FAZLA UZATMAYACAĞIM..! BURDAN SONUÇ ŞUNU GÖSTERİYOR; HER İNSAN BİR DÜNYA VE BİR TOPLUMDUR..! BU TOPLULUĞUN BİRLİK VE BERABERLİK İÇİNDE YAŞAYABİLMESİ; İNSANLARIN ORTAK OLARAK OLUŞTURDUKLARI VE ADINA GELENEK,GÖRENEK,HUKUK KURALLARI,AHLAKİ,YAPTIRIMLAR,TÖRE VB KOYDUĞUMUZ KURALLARA HARFİYEN UYMALARI İLE GERÇEKLEŞECEKTİR..! YANİ İNSANLARI ADEMLİKTEN ADAMLIĞA DÖNÜŞTÜREN BAŞTA AİLESİ DAHA SONRA İÇİNDE YAŞADIĞI TOPLUM VE BU TOPLUMUN KURALLARIDIR..! SEVGİ İLE KALIN..!D.U

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saygıdeğer Beyefendi Duycan Uzun

      Öncelikle sayfama olan ilginiz ve eksik bırakmadığınız kıymetli yorum ve katkılarınızdan dolayı şükranlarımı sunuyorum.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  4. Merhabalar,
    Blog Keşif Etkinliğimi ziyaret etmişsiniz, çok memnun oldum, çok teşekkür ederim. Bu vesileyle sizi tanımış oldum ve aslında ne kadar geç keşfetmiş olduğuma da üzüldüm. Bundan sonra yazılarınızı ilgi ile takip edeceğim, en kısa sürede de geriye doğru arşivinizi okuyacağım.
    Çok teşekkürler.
    Saygılar..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın İstanbul Hanımefendisi

      Dönüş yaptığınız ve gösterdiğiniz alakadan ötürü şükranlarımı sunmak istiyorum.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  5. Kaleminize, yüreğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  6. Saygı Günenç Hanımefendi Sayfama olan ilgi ve yorumunuz dolayısıyla teşekkürlerimi sunmak istiyorum.

    Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

    YanıtlaSil
  7. Güzel tespitleriniz ile önemli seyler dile getirmissiniz,tesekkürler.
    Emeginize ve kaleminize saglik :)

    Sizi takibe aldim ve bana da beklerim...

    www.gamzenindunyasi74.blogspot.com.tr

    YanıtlaSil
  8. Gamze S Hanımefendi Sayfama olan ilgi ve yorumunuz dolayısıyla teşekkürlerimi sunmak istiyorum.

    Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

    YanıtlaSil
  9. Çok önem verdiğim ve verilmesinin önemli olduğunu düşündüğüm bir konudur. Yeni nesilleri doğru yetiştirmek ana, baba,kardeş olarak bizlerin görevlerindendir. Paylaşım için TEŞEKKÜRLER.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Mustafa Kelleci Beyefendi

      Kıymetli yorumunuz ve ilginiz dolayısıyla teşekkürlerimi sunuyorum

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil