İNSANLAR KAÇ ÇEŞİT

Bir Hayat Tecrübesi


Bir Hayat Tecrübesi


Yaşadığım hayat tecrübeleri, okuyup öğrendiğim bilgiler ve benden yaşça büyük insanlardan duyduklarım bana hayatta insanları birçok kategori içine alıp sınıflandırmanın mümkün olduğunu gösterdi. Mamafih her bir kategori içinde de iki sınıf insan tipi ile karşı karşıya kaldım. Bu iki sınıf içindeki insanları da kadın erkek diye ayırt etmeye hiç lüzum olmadığı kanaatine vardım. Yıllar içinde biriken veriler ışığında elde edilen sonucu kısaca sizlerle paylaşmak istiyorum.

Üzerinde bilhassa durduğum hatta ve hatta temel taşı diyebileceğim en önemli kategori “ŞAHSİYET  /  KİŞİLİK”  Fakat bu kategoriyi daha başlamadan bir hususu belirtmek istiyorum: Şahsiyet / Kişilik kesinlikle beden ile cismani vücut ile alakalı değildir. Şahsiyet/Kişilik zihniyet ile alakalı bir husustur. İşte tam bu kategori içinde iki sınıf insan analizi ile karşı karşıyayız. “Şahsiyet / Kişilik” sahibi İnsanlar ve “Şahsiyetsiz / Kişiliksiz” İnsanlar…

Gözlemlediğim kadarıyla “Şahsiyet / Kişilik” sahibi birçok insanın bir duruşu, bir hayat felsefesi mevcut. Hayatı yaşarken çoğunlukla şahsi menfaatleri için değil; bağlı bulundukları toplumlar içerisinde faydalı olabilmek için yaşarlar. Onlar kendilerini bulundukları toplumlar için feda etmişlerdir. Çoğunluklu bu tip insanlar toplum içinde iyi niyetleri ve saf yönleriyle bilinirler. Ekseriyetle bu yönlerinden dolayı çoğu kez suiistimale maruz kalırlar. Fedakâr insanlardır. Hayatlarının çoğunlukla büyük bir kısmını zorluklarla geçen bir yaşam mücadelesi içinde geçirirler. Lakin karşılaştıkları zorluklar ve yaşam mücadelesi içinde sabır ve sebat göstermesini çok iyi bilirler. Alan el değil; veren el olmayı yeğlerler. Menfaatperest insanlar değildirler. Karşılık gözetmeksizin çalışırlar. İyi gün dostu değil; onlar her anınızda bulunacak dostlardır. Onlar için makam – mevki gelip geçici şeylerdir. Her ne kadar bu sınıf içinde bulunan insan tipi nesli tükenme tehlikesi içinde olsa da; toplum içinde biraz dikkat,  biraz tecrübe ile onlara ulaşmak hiç de zor olmasa gerek. Yeter ki doğru yerde ve doğru zamanda aramasını bilmek lazım.

Gözlemlediğim “Şahsiyetsiz / Kişiliksiz” insanlara gelince; açıkçası biraz duraksadım. Ne yazacağımı ne söyleyeceğimi bilemedim. Oturdum bir kez daha düşündüm. Onların bir duruşu bir hayat felsefesi asla olmamıştır. Sanırım bu gidişle de pek olacağa benzemiyor. Onlar için toplumun faydasından ziyade, kendi âli menfaatleri her zaman ön plandadır. Onların kendilerini feda etme gibi bir lüksleri yoktur. Çoğunlukla bu insanlar toplum içinde her türlü kötülüğün beklenebileceği tiplerdir. Ekseriyetle bu durumları hep ön plandadır. Fedakârlık bu tip insanların kitabında yazmaz. 
Hayatlarının büyük bir kısmını yalancı mutluluklar ile yaşamaya çalışırlar. Sabır ve sebat göstermek onların fıtratlarına terstir. Tercihen alan el olmayı yeğlerler. Menfaatperestlik onların genetiksel mesleğidir. Karşılık alamayacağı hiçbir işe girişimde bulunmaz. Onlar için dostluklar sadece iyi günler için vardır. Onlar için makam – mevki her şeyden önce gelir. Tabiri caizse “İstemediğin ot burnunun dibinde biter” atasözüyle bağdaşmış insan tipleridir. Ne hikmetse toplum içinde hızla ilerleyen bir seyirle üremeye devam etmektedirler.

Açıkçası insanları birçok kategori içine alıp sınıflandırmaya gerek yok. Bir kategori 2 sınıf insan tipi… Ne bir eksik ne bir fazla…



Doktor Hayat / Ankara 2005 

Post A Comment
  • Blogger Comment using Blogger
  • Facebook Comment using Facebook
  • Disqus Comment using Disqus

15 yorum :

  1. Merhaba;
    Makalenizi beğenerek okudum.Gayet güzel özetlemişsiniz insanları,hiç bu kadar detaylı düşünmemiştim insanları ama yazınızı okuyunca bir anda canlandı gözümde menfaatçi/kişiliksiz,şahsiyetli,kişilikli insanlar.Fedekar insanları arayıp bulmak gerçekten zorlaştı günümüzde belki de genetik bir olaydır bilmiyorum ama sebzeler gibi insanların da genetiği ile oynandı sanki.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba PANSİYON REHBERİ

      Öncelikle Göstermiş olduğunuz ilgi ve teveccühten dolayı şükranlarımı sunmak istiyorum. Ayrıca kullanmış olduğunuz (Genetiği Değiştirilmiş İnsanlar) tabiri de çok hoşuma gitti. Katkılarınızdan dolayı tekrardan teşekkür ediyorum.

      Sevgi Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  2. Kişiliksiz insanlarla çok karşılaştım.Durumu gayet güzel özetlemişsiniz ne bir eksik ne bir fazla.Bu tür makalelerinizi gerçekten beğenerek okuyorum.Devam etmeniz dileğiyle.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Mehmet Ali Yalçınkaya

      Öncelikle göstermiş olduğunuz ilgi ve teveccühten dolayı şükranlarımı sunmak istiyorum.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  3. Kardeşimin yazısını ancak okuyabildim.Gerçekten menfaat düşünmeden ,karşılıksız yapılan tüm içten destek veya fedakarlığın,öncelikle insanın kendisini mutlu ettiğini bilmeyen kişiler,aldanış içindedirler.Zaten onlara bunu anlatamazsınız,zira o hal insanın yapısında vardır.Almayı severler,ama verirlerse karşısındakilerin de mutlu olacaklarını düşünmezler bile.Velhasıl kardeşim her zamanki gibi erdemli bir insan olduğunu işlediği konuyla bile ispatladı.Kalemine sağlık Doktor Hayat.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Ece Evren Hanımefendi

      Öncelikle göstermiş olduğunuz ilgi ve teveccühten dolayı şükranlarımı sunuyorum. Dilimin döndüğü kadar bir şeyleri sizlere aktarmaya çalıştım.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  4. Şahsiyetli, kişilik sahibi insanların suistimale maruz kaldığı ne kadar doğru ve acı bir tespit..... Yine de kişiliğimle dik durmayı tercih ederim.. Sonucu suistimal edilmekse varsın olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Renkli Pasta Sepeti

      Öncelikle göstermiş olduğunuz ilgi ve teveccühten dolayı şükranlarımı sunuyorum. Her ne kadar sonuçları zor olsa da dik durmak kişilik sahibi insanların en büyük erdemidir.

      Sevgi Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  5. Öncellikle yüreğine ve hassasiyetine sağlık Doktor Hayat kardeşim..! Çok geniş bir konu..! Siz de bu konuya en kısa ve toplumsal açıdan bakıp; en güzel şekilde özetlemişsiniz..!? Benin lisede okuyup dönem ödevi olarak hazırladığım(üniversitede diyorlar ya..) bir konudur kişilik..! Elimdeki tek kaynağımda daha sonra en sevdiğim hocalarım arasına giren Prof; ÖZCAN KÖKNELîn adlı kitabıydı..!? Çok kalın ve birçok basımı yapılan bu kitap bana , hayatım boyunca aklımdan çıkarmayacağım bir hayat felsefesi kazandırdı..!?
    Bu felsefemi söylemeden önce kısaca kişiliğin tanımını hatırlatayım;
    KİŞİLİK;İnsanı diğer insanlardan ayıran(radikal=farklı) kılan; bedensel,düşünsel ve ruhsal özelliklerinin tümü..!?
    Kişiliği oluşturan ise insanın kendisinin doğuştan sahip olduğu mizaç,çevresi,bakış açısı,diğer insanlar ile kurabildiği ilişki düzeyi ve tepkilere karşı gösterdiği sabır ve anlayışların tümü..!?
    Bunların tümü ansiklopedik biilgiler,pardon googlelik bilgiler..!?
    GELELİM BENİM FELSEFEME..!?
    İki türlü insan vardır ; Birinci türler ..!? Doğuştan her insan ADEM'dir..!?
    İkinci tür; ADAMLAR..!? İşte onlara deniyor..!?
    SEVGİLER SAYGILAR DOKTOR HAYAT KARDEŞİM..!?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Saygıdeğer Beyefendi Duycan Uzun

      Öncelikle göstermiş olduğunuz ilgi ve teveccühten dolayı şükranlarımı sunuyorum. Ayrıca kıymetli yorumuz ve konuya getirmiş olduğunuz açıklamalardan dolayı ayrıca şükranlarımı iletiyorum.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil
  6. Şahsiyet ve kişilik üzerine harika bir yazı olmuş yüreğinize ve kaleminize sağlık, sanırım hayat zorlaştıkça bazı insanlar kişiliklerini kaybediyor çünkü eskiden büyüklerimizin anlatımına göre insanlarda bir saygı varmış , günümüzde ise bir çok insanda ne mutluluk var ne huzur var. Rabbim kişiliksiz insanlar ile karşılaştırmamayı nasip etsin bizlere

    YanıtlaSil
  7. Gökhan Tekin Bey öncelikle göstermiş olduğunuz ilgi ve alakadan dolayı şükranlarımı sunuyorum. Allah bizleri her daim kişilik sahibi insanlarla karşılaştırsın.

    Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

    YanıtlaSil
  8. Annemin hep bizlere yapmış olduğu bir duası var. "Oglum rabbim sizleri herdaim hayılı insanlarla karşılaştırsın" Şimdi aynı duayı bende evlatlarıma ediyorum. Adamlık, insanlık bizim atalarimizdan gördüğümüz en önemli değerlerimizdir. Sıfırlar başında 1 var ise anlam kazanıyor baba der 12 yaşındaki oğlum. Peki o bir nedir oğlum dediğimde, o 1 bizim kişiliğimizi temsil ediyor babacim der.
    Peki 1 olmazsa nolur oğlum derim ve oda geri kalan özelliklerimizin hiçbir önemi olmaz babacim der. Böyle nesillere şükürler olsun. Emeğinize ve yüreğinize sağlık.TEŞEKKÜRLER.
    " 0000000000000 " " 10000000000000"

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sayın Mustafa Kelleci Beyefendi

      Kıymetli yorumunuz ile konuya gerçekten çok güzel bir katkı sağladınız. Teşekkür ediyorum.

      Sevgi, Saygı ve Hürmetlerimle

      Sil